Ofensiva ideologică rusească și noua șansă europeană a R. Moldova

Ofensiva ideologică rusească și noua șansă europeană a R. Moldova

Autor: Dorin Popescu

 

Speculând momentul oportun generat de semnarea, la inițiativa Moscovei, în formatul trilateral ruso-azero-armean (Putin, Aliev, Pașinian), a Declarației comune privind încetarea focului și a operațiunilor militare în zona conflictului din Nagorno-Karabah, președintele rus încearcă să refacă puzzle-ul geopolitic degradat al Moscovei în fostul spațiu sovietic.

În perioada imediat următoare, trei vor fi momentele esențiale ale ofensivei ideologice și politice rusești.

1. Nagorno-Karabah. Rusia a obținut acordul părților beligerante (Armenia și Azerbaidjan) pentru dislocarea unui „contingent rusesc de menținere a păcii” pe teritoriul Nagorno-Karabah, simultan cu menținerea pozițiilor în teren ale armatelor azeră și armeană. Efective rusești au intrat deja în regiune prin intermediul unui „culoar de trecere” între Nagorno-Karabah și Armenia. În acest fel, Turcia a fost exclusă din formatul acordului, protestele interne din Armenia au fost descurajate cu sprijinul autorităților guvernamentale armene (la Erevan au fost anunțate inițial proteste împotriva încheierii acestui acord, însă guvernul a cerut pace socială și liniște stradală), iar Azerbaidjanul a fost “iertat/exonerat” pentru imprudența care a dus la doborârea elicopterului militar rusesc Mi-24.

2. R. Moldova. Președintele rus a reiterat, astăzi, poziția dură a Rusiei privind nepermiterea presiunilor externe asupra R. Moldova (și Belarus), pe fondul situației politice delicate din ambele țări. Declarațiile au fost făcute astăzi, cu ocazia reuniunii șefilor de state din țările membre ale Organizației de Cooperare de la Shanghai. Mica aluzie a președintelui rus privind R. Moldova poate fi văzută și ca un indicator al scăderii ratingului tovarășului candidat Igor Dodon, înaintea celui de-al doiea tur al alegerilor prezidențiale și, implicit, al consolidării șanselor candidatului pro-european Maia Sandu. Pe măsură ce nervozitățile Rusiei sporesc, vor spori în mod corelat și șansele ca cetățenii R. Moldova să aleagă, în sfârșit, la Chișinău, un președinte pro-european – Maia Sandu.

3. Belarus. Federația Rusă nu a fost capabilă (a se citi „nu a avut interesul”) să găsească pentru Belarus o soluție diplomatică de compromis, care să răspundă (în oglindă) și unora dintre așteptările opoziției din Belaerus și (parțial) intereselor actualului regim, deși deține aproape toate atu-urile de joc politic substanțial la Minsk. Putin așteaptă să îl „fiarbă la foc mic” pe Lukașenko, pentru a-și securiza fidelitatea acestuia pe termen mediu.

În cadrul reuniunii menționate de astăzi, Putin a declarat că sistemul de stabilitate strategică la nivel global continuă să se degradeze. Potrivit acestuia, „o altă provocare evidentă pentru securitatea noastră comună o reprezintă frecvența tot mai mare a încercărilor de a se interveni direct din afară în treburile interne ale statelor participante la activitățile Organizației de Cooperare de la Shanghai. Vorbim despre o încălcare gravă a suveranității, despre dorința de a diviza societatea, de a schimba vectorul dezvoltării statului, de a rupe legăturile politice, economice și umanitare vechi de secole și deja stabilite sau care se conturează... Belarus, care este membru observator în cadrul Organizației de Cooperare de la Shanghai, s-a trezit, de asemenea, sub o astfel de lovitură din partea forțelor externe. După alegerile prezidențiale din țară, prietenii noștri din Belarus se confruntă cu presiuni fără precedent, rezistând sancțiunilor și provocărilor, războiului informațional și propagandistic declanșat împotriva lor... Considerăm inacceptabil ca cineva din exterior să impună anumite decizii poporului din Belarus. Este necesar să se permită cetățenilor din Belarus să își rezolve în liniște problemele lor și să ia măsurile necesare. Același lucru se aplică pe deplin și evenimentelor recente din Kârgâzstan și luptei politice interne care se desfășoară în Moldova”. 

Rusia încearcă totodată, pe fond, să își unifice instrumentele politice din spațiul ex-sovietic. În luna septembrie a.c., Moscova a organizat o reuniune comună a miniștrilor apărării din țările Organizației de Cooperare de la Shanghai, la care au participat în premieră și miniștrii apărării din țările Organizației Tratatului de Securitate Colectivă și Comunității Statelor Independente.

Mai mult, astăzi, la reuniunea cu șefii structurilor Ministerului Apărării, șefii ministerelor federale și ai întreprinderilor din cadrul Complexului Militar Industrial, președintele Putin a declarat că „trebuie să ținem cont de o serie de factori externi potențiali, periculoși, moderni și noi. De exemplu, prezența militară a NATO se extinde în Europa în apropierea frontierelor rusești. Alianța nu a reacționat deloc la propunerea noastră de a-și reduce activitatea militară în timpul epidemiei. Mai mult, intensitatea zborurilor aeriene și a operațiunilor flotelor țărilor NATO a crescut...; în ciuda schimbării naturii amenințărilor militare, „triada” nucleară rămâne cea mai importantă garanție-cheie a securității militare a Rusiei. Menținerea unui astfel de echilibru de forțe elimină amenințarea unui conflict militar pe scară largă, de fapt, face fără sens orice încercări de șantaj sau presiune împotriva țării noastre”.

Scurte evaluări: Profitând de acalmia în domeniul politicii externe a SUA (generată peste Ocean de alegerile prezidențiale), precum și de turbulențele interne în creștere din UE, Moscova își reia retorica belicoasă, precum și tentativele și demersurile de a-și potența prezența și influența în țări precum Belarus, R. Moldova, Kârgâstan, Azerbaidjan, Armenia. Acțiunile acesteia în teren par a reuși parțial (d.e. acordul trilateral privind Nagorno-Karabah, temporizarea deliberată a unei soluții privind Belarus etc.), însă evoluțiile rămân impredictibile.

În acest context, crește miza geopolitică a alegerilor din R. Moldova. Alegerea în funcția de președinte a unui candidat pro-european, Maia Sandu, va lăsa Moscova pentru o vreme, geopolitic, dincolo de Nistru.

Cetățenii din R. Moldova au șansa de a nu mai juca, în turul al doilea al alegerilor prezidențiale, după muzica Moscovei. Șansa aceasta va fi potențată de un singur factor: MOBILIZARE EXEMPLARĂ LA VOT, MAI ALES ÎN DIASPORA!