Joe Biden – America Must Lead Again

Joe Biden – America Must Lead Again

Viziunea de politică externă a noului președinte american (America Must Lead Again), Joe Biden, care își preia mandatul astăzi, prevede ca obiectiv principal “restabilirea conducerii demne a SUA” în plan extern și intern / restabilirea rolului de conducere al SUA pe scena mondială. Întrucât politicile interne și externe ale SUA sunt “profund conectate”, Joe Biden a anunțat că, în calitate de președinte, “va promova securitatea, prosperitatea și valorile Statelor Unite”, luând “măsuri imediate pentru a înnoi democrația americană și sistemul de  alianțe, pentru a proteja viitorul economic.al SUA și pentru a reda locul de leader al Americii în plan extern (“înapoi în capul mesei”), în încercarea comună de abordare a celor mai urgente provocări globale”.

Unul dintre obiectivele, anunțate deja, ale politicii externe a SUA în mandatul lui Biden, este cel de “a înnoi leaderschipul american pentru mobilizarea acțiunii globale împotriva amenințărilor globale”, pe baza următoarelor dimensiuni și principii de politică externă: apărarea intereselor vitale ale SUA, finalizarea „războaielor eterne” din Afganistan și Orientul Mijlociu, diplomația elevată, restaurarea și reconfigurarea parteneriatelor și alianțelor, reînnoirea angajamentelor pentru controlul armamentelor etc.

Biden va pleda și va acționa totodată pentru consolidarea democrației în lume și va organiza în acest sens un Summit pentru democrație.

Va promova conceptul “politică externă pentru clasa de mijloc”: va dota SUA, pentru a câștiga competiția pentru viitor cu China, cu măsuri de prezență și securitate economică externă care să combată practicile abuzive și să reducă inegalitatea; va restabili securitatea economică a SUA ca parte a securității naționale; politica economică și comercială a SUA va pleca “de acasă”, iar “cea mai mare avuție a SUA”, clasa de mijloc, va fi beneficiarul acestui tip de abordare.

Diplomația va reprezenta, potrivit programului lui Biden, primul instrument al puterii americane. America va restaura parteneriatele sale istorice și le va reconfigura, pentru a face față în comun provocărilor lumii de astăzi. Liderul american declară fără rezerve că “America este pregătită să conducă lumea din nou, pentru că nici o altă națiune nu are această capacitate”.

 x x x

Sunt previzibile deja câteva din noile angajamente de politică externă ale noii administrații americane – Joe Biden și echipa acestuia, din perspectiva inaugurării, astăzi, a mandatului noului președinte american.

Analiștii de peste Ocean au identificat deja primele provocări cărora noua administrație de la Washington trebuie să le răspundă pe termen scurt și au conturat un portret-robot al primelor 100 de zile în politica externă a Statelor Unite odată cu preluarea mandatului de președinte de către Joe Biden.

         Pe lista scurtă a principalelor provocări regăsim o serie de amenințări la adresa securității naționale, de la pandemia de coronavirus în curs de desfășurare până la creșterea tensiunilor cu China și Iranul.  

Pentru Biden, China reprezintă o mare provocare, iar pentru a face față acestei provocări este nevoie de “consolidarea alianțelor cu partenerii tradiționali”.

Analiștii americani includ pe lista scurtă a predicțiilor continuarea tensiunilor cu China, prioritar în domeniul economic (sancțiuni, conflicte comerciale) și politic, unde principala sursă de tensiune o va reprezenta poziția părților față de Taiwan. Este de așteptat ca Biden să promoveze în relațiile cu China celebra sa „politică externă pentru clasa de mijloc”, prin care se are în vedere protejarea locurilor de muncă și industriei din SUA de furtul proprietății intelectuale. Principalul artizan al politicii americane față de China va fi Kurt Campbell, coordonatorul pentru regiunea India-Pacific.

Nu sunt premise pentru o resetare a raporturilor cu Federația Rusă; experții estimează, dimpotrivă, continuarea liniei dure în relațiile bilaterale cu Moscova, argumentând implicit prin promovarea în poziții-cheie, în Departamentul de Stat și Consiliul de Securitate Națională, a unor colaboratori precum Victoria Nuland și Andrea Kendall-Taylor. Ca primă măsură, se așteaptă adoptarea unei decizii a Casei Albe privind menținerea și extinderea Noului Acord START dintre SUA și Federația Rusă, în oglindă cu o decizie similară a Moscovei. Totodată, noile sancțiuni americane privind proiectul Nord Stream 2 anunță o rezistență sistemică a Washingtonului față de acest proiect și prefigurează chiar posibile replieri ale partenerilor europeni ai SUA interesați în prezent de cooperarea cu Rusia în cadrul acestui proiect.

În relația cu Iranul, se anticipează o politică mai flexibilă, care ar putea include revenirea la acordul nuclear asumat de Barack Obama (și recuzat de Donald Trump), însă avansul Iranului în domeniul înnoirii programului de arme nucleare va face extrem de dificilă intenția echipei lui Biden de a tatona din nou oportunitățile unei politici flexibile și “diplomatice” în relația cu Teheranul. Biden a promis deja public că va oferi Iranului o ofertă politică solidă de revenire la diplomație și că, în condițiile respectării de către Iran a prevederilor acordului nuclear, SUA va reactiva acordul cu Iranul ca semn de plecare pentru negocieri extinse.

Se anticipează, de asemenea, continuarea eforturilor administrației Trump pe linia finalizării “războaielor fără sfârșit” din Irak și Afganistan și a retragerii trupelor din regiune.

O scbimbare pozitivă enunată și așteptată de la noua administrație americană va fi îmbunătățirea considerabișlă a raporturilor cu Uniunea Europeană.

Experii americani anticipează și o reevaluare a relației SUA cu Arabia Saudită, în sensul reducerii sau chiar al anulării sprijinului SUA pentru ófensiva Arabiei Saudite din Yemen. Numeroși experți apropiați echipei Biden se așteaptă ca noul președinte să oprească sprijinul militar al SUA pentru campania saudită din Yemen și vânzările de armamente către Arabia Saudită și Emiratele Arabe Unite.  

Pentru Orientul Mijlociu, se așteaptă o poziție mai echilibrată a lui Biden între Israel și lumea arabă, după patru ani de aliniere solidă a intereselor SUA cu cele ale Israelului în regiune. Biden a numit decizia lui Trump de a muta Ambasada SUA la Ierusalim drept “frivolă” și a enunțat schimbări ale politicii SUA în regiune față de linia pro-Israel decisă de Trump, schimbări care pot include restabilirea sprijinului umanitar în Cisiordania și Fâșia Gaza. Este deja cunoscut sprijinul politic al lui Biden pentru soluția celor două state, soluție pe care celebrul plan de pace al administrației Trump în regiune ar fi discreditat-o.    

Experții americnai îl văd pe Biden “predictibil și tactic” în politica externă. Biden a susținut mult timp multilateralismul și a promis că va restabili alianțele-cheie politice, de securitate și comerciale cheie, susținând totodată angajamentul SUA pentru tratatele și organizațiile internaționale la care SUA sunt parte. Se poate vorbi astfel despre o revenire la multilateralism a Americii în perioada noii administrații americane.

Se anticipează o reluare a legăturilor tradiționale solide cu lideri politici marcanți din UE, în contrapartidă cu o răceală preconizată în raporturile cu lideri autoritari și autocrați precum prințul saudit Mohammed bin Salman, președintele brazilian Jair Bolsonaro, președintele egiptean Abdel Fattah el-Sisi etc. Va deveni istorie abordarea interpersonală de tip tranzacțional de genul celei inițiate de Donald Trump cu lideri precum Benjamin Netanyahu.

Biden va fi mult mai predictibil decât Donald Trump și va restabili câteva din principiile și liniile directoare ale administrației americane din mandatul lui Barack Obama.