Scenariul ucrainean pentru Moldova: Ce urmează?

Scenariul ucrainean pentru Moldova: Ce urmează?

Autor: Dorin Melnic

 

Astăzi s-au desfășurat, sub forma de webinar online, lucrările unei conferințe internaționale dedicate principalelor provocări comune cu care se confruntă politica externă ucraineană și moldovenească, cu tema ,,Украинский сценарий для Молдовы: Что дальше? (Scenariul ucrainean pentru Moldova: Ce urmează?)’’; evenimentul a fost organizat de Clubul media Format A3 International Media Club din Republica Moldova.

Moderatorul dezbaterii a fost Mihail Pogrebinschii, director al Centrului de Studii Politice și Conflictologie din Kiev.

Un principal punct de interes în cadrul dezbaterilor l-a reprezentat vizita președintei Republicii Moldova, Maia Sandu, la Kiev, la data de 12 ianuarie, respectiv ceea ce a reprezentat acest eveniment cu adevărat.

Sunt două scenarii posibile privind natura și efectele acestei vizite:

1) o vizită demonstrativă cu scopul de a consolida relațiile moldo-ucrainene;

2) o încercare a Maiei Sandu de a determina conducerea de la Kiev să reacționeze la declarația sa în care a cerut retragerea trupelor ruse din Transnistria.

Momentan, Kievul nu are o poziție oficială față de ocupația rusească din stânga Nistrului. De asemenea, Maia Sandu și președintele Ucrainei, Volodimir Zelenski, au evitat să demonstreze o poziție comună anti-Rusia, deși ambii lideri de stat sunt dispuși să promoveze o alianță pro-europeană.

Deși în politica moldovenească predomină și factorul unionist, care se pronunță pentru unirea țării cu România, Moldova și Ucraina se confruntă cu provocări comune: statutul limbii ruse pe teritoriul celor două țări, relația complicată cu Federația Rusă și integrarea în structurile euro-atlantice.

Reprezintă Maia Sandu și Volodomir Zelenski tipologia ,,politicianului nou’’, care să își ajute cu adevărat țăra și să o conducă pe calea spre prosperitate, bunăstare și, nu în ultimul rând, spre un viitor european? Dacă Maia Sandu a reușit să îi convingă pe cetățenii moldoveni că va scoate Moldova din izolare internațională, în schimb popularitatea lui Zelenski se află într-o continuă scădere în ultimele cinci luni. La fel se întâmplă și cu încrederea cetățenilor ucraineni în Rada Supremă, majoritatea parlamentară fiind deținută de partidul Slujitorul Poporului, format în mare parte din deputați cu puțină experiență politică.

În opinia lui Pogrebinschii, diaspora moldovenească este bine organizată din exterior. În caz contrar, nu ar fi venit atât de mulți oameni la secțiile de votare din Vest. La urma urmei, mulți moldoveni care lucrează în Italia, Spania, Portugalia ș.a, nu au destule resurse financiare pentru a se mobiliza și a pleca să voteze în alte orașe.

Pentru Ucraina, principalul partener economic este China, Federația Rusă fiind pe locul al doilea. Este de remarcat că, în opinia expertului, chiar dacă Ucraina și-ar fi menținut integritatatea teritorială și nu ar fi pierdut Crimeea și Donbassul, țara nu ar fi abandonat ,,calea europeană’’.

Televiziunea ucraineană este destul de divizată. Unele posturi TV apreciază orice decizie sau opinie a președintelui (chiar dacă este a lui Zelenski sau dacă era una care să îi aparțină fostului președinte Petro Poroșenko), altele condamnă Federația Rusă pentru politicile ei agresive, dar sunt și posturi TV care se pronunță pentru o conciliere cu Moscova pentru ca statul ucrainean să importe cât mai multe doze de vaccin de tip Sputnik.

Dacă Poroșenko a încercat să consolideze statutul limbii ucrainene ca limbă de stat în țară, Zelenski nu a manifestat o atitudine atât de naționalistă, permițând activiștilor ruși să își arate pe rețelele de socializare dezacordul față de politica de întărire a rolulului limbii ucrainene în presă, educație și afaceri într-o țară unde o mare parte din public încă vorbește rusa.

În concluzia expertului, Sandu și Zelenski sunt doi lideri care trebuie să manifeste un spirit de inițiativă și determinare maximă dacă își doresc să promoveze o cooperare care să apropie Moldova și Ucraina de blocul transatlantic SUA-UE, să ajungă la un dialog constructiv real cu Federația Rusă și să protejeze integritatea teritorială a celor două state.