Reconstruirea diplomației: Administrația Biden se străduie să pătrundă în Asia

Reconstruirea diplomației:  Administrația Biden se străduie să pătrundă în Asia

Alexandru-Marian Crenganiș

 

Zilele trecute am participat la o conferință online cu titlul “Reconstruirea diplomației: Administrația Biden se străduie să pătrundă în Asia”. La această conferință au fost prezenți următorii specialiști: J. Stapleton Ray, Directorul fondator emerit, Institutul Kissinger din China și Statele Unite; Abraham Denamrk- Directorul Programului Asia; Robert Daly, Directorul Institutului Kissinger din China și Statele Unite; Shihoko Goto, Director adjunct pentru Geoeconomie și Asociat senior pentru programul Asia de Nord-Est; Michael Kugelman, Director adjunct și asociat senior pentru Asia de Sud; Jean H. Lee, Directorul Fundației Hyundai Motor-Korea pentru Istorie Publică și coreană; Charles Edelț Rui Zhong.

După mai puțin de două luni de mandat, administrația Biden s-a angajat într-o rafală de diplomație față de Indo-Pacific. În urma publicării Orientării strategice interimare privind securitatea națională, președintele a convocat un summit virtual al liderilor din Quad: Japonia, India, Australia și Statele Unite pe 12 martie. Secretarii de stat și de apărare au făcut primele lor călătorii internaționale pentru a se întâlni personal cu omologii din Tokyo și Seul. După aceea, Secretarul Apărării Austin a zburat în India, în timp ce Secretarul de Stat Blinken s-a alăturat consilierului pentru securitate națională Jake Sullivan în Alaska pentru a se întâlni cu omologii lor chinezi.

Robert Daly este de părere că admistrația Biden vorbește despre „ răbdarea strategică”: „uu are nicio grabă. Dorește să își efectueze recenziile și să corecteze politica Chinei. Dar răbdarea nu ar trebui să însemne doar să aștepți să se întâmple ceva”.

Shihoko Goto consideră că Japonia a fost foarte liniștită de poziția hakkish pe care o au Statele Unite față de China, care a fost exprimată cu adevărat în mod clar sub administrația Trump și care trebuie continuată și sub admistrația Biden, iar acest lucru este deosebit de important pentru Japonia, deoarece, pe de o parte, acțiunile Chinei în Marea Chinei de Est iau amploare, iar pe de altă parte provocările sale cu concurența economică a Chinei sporesc în intensitate.

Potrivit acestuia, având în vedere că Japonia nu se vede face to face” cu Statele Unite atunci când se confruntă cu provocarea economică ridicată de China, există încă o doză de confuzie cu privire la modul în care se promovează cooperarea economică și, cu siguranță, pandemia COVID a expus vulnerabilitățile lanțurilor de aprovizionare din întreaga lume și riscul de supradependență față de China.

La fel ca și restul lumii, pe măsură ce Japonia încearcă să facă față perturbărilor și obstacolelor economice pe care le prezintă COVID, există, de asemenea, și recunoașterea faptului că trebuie să se producă schimbări fundamentale pentru a face față problemelor mai largi legate de întreruperea tehnologiei, provocările de automatizare cu care se va confrunta economia globală în viitor și, de asemenea, creșterea naționalismului economic peste tot în lume.

Michael Kugelman este de părere că problemea  Chinei ocupă acum o poziție centrală și urgentă în gândirea New Delhi-ului, mai ales odată cu conflictul mortal de la frontieră cu trupele chineze de vara trecută, care a trezit” cu adevărat India; aceasta a mers până la amenințarea Chinei la graniță. India consideră de mult Beijingul ca fiind cea mai mare provocare strategică pe termen lung, iar ciocnirea respectivă a întărit și mai mult această percepție.

Problema democrației nu va dispărea, având în vedere că guvernele americane, inclusiv administrația Biden, au declarat că valorile comune, printre care și democrația, au contribuit la conducerea relației bilaterale, iar acest lucru este menit să genereze un contrast cu China. În mod similar, mesajele de bază din jurul QUAD subliniază această ideee – a patru democrații care lucrează împreună pentru a promova un Indo-Pacific liber și deschis; în schimb, avem o Chină nedemocratică și o viziune iliberală a acesteia pentru regiune.

Aceste referințe ale SUA la regiunea vestică a Oceanului Indian, mai aproape de casă pentru India, vor fi încurajatoare pentru New Delhi și pot reprezenta o indicație din perspectiva ipotezei că administrația Biden este dispusă să recunoască mai clar amenințările reprezentate de China asupra Indiei în regiunea vestică a Oceanului Indian.

Jean Lee a declarat că a existat o problemă asupra limbajului folosit în jurul „denuclearizării: „aceasta este o problemă continuă de semantică și politică. O mică diferență în modul în care sud-coreenii au formulat-o față de americani, astfel încât este cu siguranță ceva care trebuie clarificat în săptămânile, lunile și anii următori”.

Potrivit expertului, această călătorie vine într-un moment în care Coreea de Nord s-a retras în autoizolare, atât diplomatic, cât și economic. Acest lucru nu numai că pune poporul din Coreea de Nord în pericolul direct de a face față dificultăților – mai mult, se întâmplă în timp ce conducerea nord-coreeană a promis să construiască un focos nuclear și mai puternic.