Utilizarea greșită a alegerilor & lupta din Belarus

Utilizarea greșită a alegerilor & lupta din Belarus

Autor: Dorin Melnic

 

La 13 aprilie a.c. s-au defășurat, sub formă de webinar online, lucrările unei conferințe dedicate alegerilor prezidențiale fraudate din Belarus (care au avut loc în august 2020), cu tema ,,The Misuse of Elections &the Belarusian Struggle (Utilizarea greșită a alegerilor & lupta din Belarus)’’; evenimentul a fost organizat de The European Debate. Această organizație invită speakeri relevanți din diferite domenii profesionale să-și împărtășească în spațiul public experiențele și ideile, dorind de asemenea să pună la dispoziție o platformă specializată unde studenți, experți, dar și politicieni pot discuta idei sau se pot implica în diverse proiecte.

Invitat special a fost Aleksandr Șluk, Reprezentantul Special al Svetlanei Tihanovskaya, liderul opoziției din Belarus. Înainte de aceasta, Șluk a fost șeful Departamentului Electoral al Oficiului OSCE pentru Instituții Democratice și Drepturile Omului (OIDDO), care în ultimii 20 de ani a observat peste 200 de alegeri și a lucrat la consolidarea și securizarea proceselor democratice în 57 de țări. Printre ele se numără Belarus și Federația Rusă.

Multe state, cât și Uniunea Europeană, au refuzat să accepte rezultatele alegerilor respective din Belarus, care a impus sancțiuni oficialilor beloruși considerați responsabili pentru ,,violență, represiuni și fraudă electorală’’. În momentul de față, în Belarus sunt circa 340 de deținuți politici care au fost arestați de către regimul lui Aleksandr Lukașenko. Svetlana Tihanovskaia, liderul opoziției beloruse, a reușit în câteva luni să stabilească relații de cooperare cu mai mulți lideri internaționali decât a reușit Lukașenko de când este la conducerea țării din 1994. Tihanovskaia nu își dorește neapărat să devină noul președinte al Belarusului, ci doar să lupte pentru organizarea unor noi alegeri prezidențiale, care să fie corecte și să reflecte voința poporului.

Spre deosebire de alegerile prezidențiale anterioare, nici OIDDO, și nici altă organizație credibilă nu a fost observator la desfășurarea alegerilor. Potrivit directorului OIDDO, lipsa unei invitații în timp util cu mai mult cu două luni înainte de alegeri a reflectat o lipsă de angajament din partea autorităților din Belarus de a coopera cu observatorii electorali OIDDO, așa cum se prevede în angajamentele OSCE.

De ce cetățenii beloruși riscă atât de mult ieșind în stradă să protesteze împotriva lui Lukașenko, mai ales când riscă să își piardă locurile de muncă și/sau să fie arestați până și pentru simpla arborare la balcon a steagului clasic belarus, alb cu o dungă roșie? Răspunsul este simplu. Se simt total nerespectați, nedorind ca țara să mai fie condusă fără ca poporul să aibă un cuvânt de zis, problema deci neavând la bază chestiuni ideologice sau geopolitice, plus că Belarus nu s-a confruntat niciodată cu conflicte interetnice sau cu decalaje economice Nord-Sud / Vest-Est. Inexistența presei libere și restricționarea accesului la internet după alegeri de către autoritățile beloruse nu au făcut altceva decât să sporească ambiția populației de a lupta pentru organizarea a noi alegeri, cerând și investigarea brutalității poliției împotriva protestatarilor.

De asemenea, nu putem exclude faptul că președintele rus Vladimir Putin a amenințat odată că va trimite forțe de ordine pentru a restabili ordinea în Belarus. Ar fi un lucru înțelept din partea lui Putin? O relație bilaterală trebuie în primul rând să aducă beneficii cetățenilor celor două state, nu intereselor personale ale liderilor politici. Relațiile economice, politice și culturale dintre Belarus și Rusia nu merită să fie afectate din pricina autoritarismului impus de Lukașenko.

Protestele din Belarus nu se deosebesc mult față de alte proteste declanșate care au avut loc la adresa abuzurilor comise de conducerea politică, însă consecințele pot fi mult mai nefaste, deci criza necesită soluționată urgent. Să nu uităm că ceea ce a accelerat izbucnirea ,,Primăverii Arabe’’ a fost un gest al unui comerciant tunisian, care și-a dat foc în fața sediului guvernatorului local în semn de nemulțumire față de abuzurile comise de autorități.

Depășirea crizei trebui să aibă loc pe cale pașnică. OIDDO trebuie în viitorul apropiat să aibă mai multă inițiativă în soluționarea conflictului din Belarus, să nu ezite să pună întrebări și să ofere sugestii guvernului de la Minsk cu privire la desfășurarea alegerilor, consolidarea statului de drept și respectarea drepturilor omului. Chiar și Consiliul Europei ar putea veni cu o soluție pentru dezvoltarea stabilității democratice în Belarus prin susținerea reformelor politice, legislative și constituționale, chiar dacă Belarus nu este un stat-membru.