Narative rusești privind reinstalarea lui Donald Trump la Casa Albă

Prezentăm, mai jos, pentru a fi cunoscute de publicul din România, câteva narative ale Moscovei privind instalarea lui Trump la Casa Albă circulate în mass-media rusești în primele zile ale noului mandat al liderului republican (cunoașterea acestora este necesară pentru formarea unor evaluări corecte privind funcționarea lanțului ideologic din Federația Rusă):

1. Este necesară o bună pregătire internă a dialogului cu Trump; această pregătire internă se desfășoară deja, sub forma unui dialog interinstituțional.

2. Servilismul lui Zelenski față de Trump” și depedența lui Zelenski de bunăvoința lui Trump ar sta la baza deciziei Ucrainei de a nu prelungi contractul de tranzit al gazului cu Gazprom: Zelenski vrea să îl asigure pe Trump că va face totul pentru a crea premise pentru importuri masive de gaz lichefiat din SUA. Zelenski ar dori astfel să-i ofere lui Trump cel mai bun cadou în intenția sa de a subjuga complet piața energetică europeană”; Kievul vede în aceste acțiuni o oportunitate de a-și asigura bunăvoința președintelui american și de a garanta astfel supraviețuirea la putere a lui Zelenski pentru o perioadă mai lungă, chiar și după încetarea conflictului.

3. Zelenski și Trump au o relație mai veche de ostilitate; în prezent, Trump ar pregăti sancțiuni împotriva unor apropiați ai lui Zelenski, d.e. Andrei Ermak, șeful cancelariei, pentru polițe mai vechi.

4. Sunt unele șanse ca, prin înțelegeri directe ruso-americane, Moscova să ajungă la un acord cu Trump pentru finalizarea conflictului în termenii Rusiei, “fără ajutoare și intermediari” (Kievul) și astfel Rusia să “curețe” Ucraina de regimul lui Zelenski; Rusia apreciază că, după încheierea conflictului, soarta politică a lui Zelenski este pecetluită.

5. Moscova va insista, în dialogul cu Trump, asupra pozițiilor sale maximaliste privind garanțiile de securitate” pentru Rusia: renunțarea la obiectivul de aderare la NATO a Ucrainei; reducerea substanțială a efectivelor și dotării armatei ucrainene; arhitectura de securitate europeană/regională propusă de Rusia în decembrie 2021 – fără infrastructuri NATO în estul Europei.

6. Realegerea lui Trump va duce la reluarea dialogului bilateral și la noi oportunități reciproce generate de reluarea dialogului. Se deschide o fereastră de oportunitate pentru ambele părți – beneficii reciproce și minimizarea riscurilor unei relații de coliziune; SUA nu se mai aliniază ideologiei eșecului strategic al Rusiei, vorbește acum de pace, nu de confruntare.

7. Va exista un grad mare de impreditibilitate în relația bilaterală, un nivel redus de prognoză, care, însă, este preferabil absenței dialogului. Părțile trebuie să învețe să își minimizeze riscurile generate de această impredictibilitate.

8. Prin stabilirea unei păci în Ucraina, atât Rusia, cât și SUA, pot construi un exit onorabil din criza ucraineană; „este important pentru noua echipă de la Casa Albă ca sfârșitul conflictului să nu arate ca o capitulare necondiționată pentru SUA și pentru Trump – să nu arate ca o capitulare a lui Trump însuși, care ar putea pierde duelul psihologic și de negociere în fața lui Putin; lui Trump îi este indiferent dacă pacea va fi similară unei capitulări necondiționate pentru Ucraina”.

9. Rusia/Ucraina nu reprezintă cea mai importantă temă de politică externă în America lui Trump, însă orgoliul lui Trump va cere eforturi multiple și unele concesii pentru rezolvarea acestei teme. Tema Rusiei va fi o simplă partidă într-un joc de șah simultan pe mai multe table, situate pe continente diferite.

10. America va reînvăța să respecte forța Rusiei, așa cum nu s-a mai întâmplat în mandatul lui Biden. Trump îl respectă pe Putin și se teme de el.

11. Trump aruncă la coș falsele valori ale administrației americane, creând premise pentru revenirea valorilor autentice, d.e. renunțarea la politici de gen și corectitudine politică. Aceste politici pot contribui la apropierea SUA și Federației Ruse.  

12. Nu este exclus ca un format de negociere a păcii în Ucraina să includă și China, eventual într-o schemă trilaterală SUA-Rusia-China.

13. Bunăvoința lui Trump față de Putin și Rusia nu va fi suficientă pentru măsuri și conduite americane pro-ruse la nivelul întregii politici externe a SUA.

14. Acțiunile lui Trump în Ucraina vor reduce influența țărilor europene în această țară și în regiune.

15. Va exista o dinamică impredictibilă în exporturile de resurse energetice în condițiile unor posibile noi sancțiuni SUA împotriva petrolului rusesc și iranian, însă Rusia și OPEC+ dispun de instrumente suficiente pentru a menține prețurile și echilibrul piețelor globale de petrol.