Concluziile Consiliului European, 23 octombrie 2025
La 23 octombrie, Consiliul European a adoptat concluzii privind Ucraina, Orientul Mijlociu, apărarea și securitatea europeană, competitivitatea și dubla tranziție, locuințele, migrația și Republica Moldova.
I. UCRAINA
1. Consiliul European a desfășurat un schimb de opinii cu Volodîmîr Zelenski, președintele Ucrainei.
2. Consiliul European a discutat despre cele mai recente evoluții în ceea ce privește Ucraina. Textul care figurează în documentul EUCO 19/25 s-a bucurat de susținerea fermă a 26 de șefi de stat sau de guvern.
3. Consiliul European va reveni asupra acestei chestiuni în cadrul reuniunii sale viitoare.
II. ORIENTUL MIJLOCIU
4. Consiliul European salută acordul la care s-a ajuns privind prima etapă a Planului cuprinzător pentru a pune capăt conflictului din Gaza, prezentat de președintele Trump, precum și rezultatul Summitului pentru pace de la Sharm el-Sheikh, care a avut loc la 13 octombrie 2025. Acesta salută eforturile diplomatice conduse de SUA și rolul jucat de mediatorii regionali, pe care Uniunea Europeană le-a sprijinit în mod constant. El solicită tuturor părților să se angajeze pe deplin să pună în aplicare toate etapele și să se abțină de la orice acțiune care pune în pericol acordul.
5. În acest context, Consiliul European amintește Conferința la nivel înalt pentru soluționarea pașnică a chestiunii Palestinei și punerea în aplicare a soluției bazate pe coexistența a două state, desfășurată la New York și coprezidată de Franța și Arabia Saudită. Consiliul European reafirmă angajamentul Uniunii Europene față de dreptul internațional și față de o pace cuprinzătoare, justă și durabilă, pornind de la soluția bazată pe coexistența a două state în conformitate cu rezoluțiile relevante ale Consiliului de Securitate al ONU, care presupune ca două state democratice, Israel și Palestina, să coexiste în pace, în limitele unor frontiere sigure și recunoscute.
6. Consiliul European salută eliberarea tuturor ostaticilor deținuți timp de doi ani de grupul terorist Hamas și face apel la toate părțile să colaboreze în mod constructiv și să pună în aplicare pe deplin și fără întârziere acordul, permițând încetarea definitivă a ostilităților. Pentru a atenua situația umanitară dezastruoasă, Consiliul European solicită accesul imediat și neîngrădit al ajutorului umanitar și distribuirea susținută a acestuia pe scară largă în Gaza și pe tot cuprinsul său, precum și posibilitatea ca ONU și agențiile sale și organizațiile umanitare să lucreze în mod independent și imparțial. Uniunea Europeană va continua să contribuie la eforturile de pace și să colaboreze în mod activ cu partenerii în ceea ce privește etapele următoare. Aceasta va sprijini furnizarea rapidă, sigură și neîngrădită a ajutorului umanitar, în coordonare cu partenerii internaționali, inclusive prin coridorul maritim din Cipru pentru a completa rutele terestre. Ea va utiliza pe deplin misiunile sale, și anume Misiunea de asistență la frontieră a Uniunii Europene pentru punctul de trecere Rafah (EU BAM Rafah) și Misiunea de poliție a Uniunii Europene pentru teritoriile palestiniene (EUPOL COPPS). Mandatele acestora ar trebui consolidate. Uniunea Europeană este pregătită să contribuie la stabilizarea, guvernanța de tranziție, redresarea și reconstrucția Gazei.
7. Uniunea Europeană va continua să sprijine Autoritatea Palestiniană, inclusiv în cadrul reformei sale în curs și în vederea întoarcerii acesteia în Gaza. Consiliul European invită Israelul să elibereze veniturile fiscale și vamale reținute, care sunt necesare pentru a asigura funcționarea corespunzătoare a Autorității Palestiniene și furnizarea de servicii esențiale populației.
8. Consiliul European accentuează importanța detensionării situației în Cisiordania, inclusiv în Ierusalimul de Est, și solicită să se pună capăt violenței coloniștilor, inclusive împotriva comunităților creștine, extinderii coloniilor, care sunt ilegale în temeiul dreptului internațional, precum și operației militare a Israelului. Acesta solicit Israelului să anuleze planul de colonizare a zonei E1, care subminează și mai mult soluția bazată pe coexistența a două state.
Liban
9. Consiliul European amintește concluziile sale anterioare și reafirmă sprijinul Uniunii Europene pentru poporul libanez. Consiliul European salută eforturile noilor autorități de a stabiliza situația economică și de securitate și sprijină planul guvernului de a institui monopolul de stat asupra deținerii de arme.
Siria
10. Amintind concluziile sale anterioare, Consiliul European își reiterează sprijinul pentru o tranziție pașnică și incluzivă în Siria, fără ingerințe străine dăunătoare, și reafirmă importanța protejării drepturilor tuturor sirienilor, precum și importanța justiției de tranziție și a reconcilierii. Uniunea Europeană va sprijini în continuare drumul Siriei către stabilizare și reconstrucție.
III. APĂRAREA ȘI SECURITATEA EUROPEANĂ
11. Consiliul European a trecut în revistă lucrările menite să crească în mod decisiv gradul de pregătire pentru apărare al Europei până în 2030. Consiliul European și-a confirmat hotărârea de a îndeplini acest obiectiv în ritmul și la scara necesare, astfel încât Europa să fie mai bine pregătită să acționeze și să facă față în mod autonom, coordonat și printro abordare de tip 360 de grade provocărilor și amenințărilor imediate și viitoare. Războiul de agresiune al Rusiei împotriva Ucrainei și repercusiunile acestuia asupra securității europene și mondiale într-un mediu în schimbare reprezintă o provocare existențială pentru Uniunea Europeană.
12. În urma prezentării de către Comisie și Înaltul Reprezentant a Foii de parcurs privind pregătirea pentru apărare a Europei pentru 2030, Consiliul European solicită punerea în practică a lucrărilor conduse de statele membre cu privire la toate domeniile prioritare în materie de capabilități identificate la nivelul UE, cu sprijinul Agenției Europene de Apărare (AEA) și pe baza unei abordări globale coerente, valorificând Busola strategică, astfel încât Europa să dezvolte întregul spectru al capabilităților modern necesare, în deplină coerență cu NATO. Consiliul European recunoaște activitatea deja desfășurată de statele membre și le invită să finalizeze procesul de înființare a coalițiilor de capabilități în toate domeniile prioritare până la sfârșitul anului și să realizeze progrese în ceea ce privește proiectele concrete care urmează să fie lansate în prima jumătate a anului 2026.
13. Procedând astfel, Uniunea își va reduce dependențele strategice, va aborda deficitele sale în materie de capabilități critice și va consolida în consecință baza tehnologică și industrială de apărare europeană în întreaga Uniune, astfel încât să fie în măsură să furnizeze mai bine echipamente în cantitățile și în ritmul de care este nevoie. Acest lucru va contribui, de asemenea, la stimularea competitivității industriale și tehnologice europene, inclusiv pentru IMM-uri.
14. Consiliul European condamnă încălcarea spațiului aerian al mai multor state membre și subliniază că este important să se asigure apărarea tuturor frontierelor terestre, aeriene și maritime ale UE. Este necesar să se abordeze cu prioritate amenințările imediate care planează asupra flancului estic al UE și furnizarea de sprijin concret pentru statele membre.
15. În plus, având în vedere amenințările ce planează asupra celorlalte frontiere ale UE, Consiliul European subliniază importanța apărării acestora.
16. Date fiind intensificarea atacurilor hibride ale Rusiei și Belarusului și recentele încălcări ale spațiului aerian al UE, Consiliul European subliniază importanța unei cooperări strânse între statele membre pentru consolidarea cuprinzătoare a capabilităților lor de apărare și securitate. În acest context, este de asemenea esențial să se consolideze reziliența, securitatea și protecția infrastructurii critice, incluzând infrastructura energetică, digitală și submarină.
17. Consiliul European consideră că, pentru a răspunde celor mai urgente nevoi și amenințări, lucrările ar trebui să se axeze în special pe proiecte concrete de intensificare a eforturilor comune ale statelor membre în ceea ce privește consolidarea capabilităților lor antidrone și de apărare antiaeriană, în mod coordonat, în special utilizând pe deplin instrumentele SAFE și EDIP, precum și alte instrumente financiare relevante existente.
18. Consiliul European face apel la accelerarea dezvoltării în comun a activelor și serviciilor spațiale care servesc unor scopuri de securitate și apărare, precum și la protejarea activelor existente, inclusiv a activelor cu dublă utilizare, având în vedere importanța acestora pentru autonomia strategică a Europei.
19. În scopul creșterii capacității industriei europene de apărare, Consiliul European invită statele membre să direcționeze din ce în ce mai mult investițiile în domeniul apărării către dezvoltarea, producția și achizițiile în comun, cu sprijinul AEA, întrucât agregarea cererii pe baza unor cerințe standardizate și a unor economii de scară sunt esențiale pentru a oferi previzibilitate industriei, a reduce costurile și a promova interoperabilitatea. Instrumentele SAFE și EDIP ar trebui să fie mobilizate pe deplin în acest scop. Consiliul European subliniază importanța funcționării corespunzătoare și a integrării în continuare a pieței europene a apărării în întreaga Uniune, inclusive importanța accesului transfrontalier la lanțurile de aprovizionare în domeniul apărării, mai ales pentru IMM-uri și pentru întreprinderile cu capitalizare medie.
20. Consiliul European subliniază importanța cooperării strânse cu Ucraina și a integrării acesteia în industria europeană de apărare, precum și a contribuției Ucrainei la această industrie, în special în ceea ce privește inovarea și tehnologiile de vârf în domeniul apărării.
21. Consiliul European accentuează necesitatea de a se asigura o coordonare și o supraveghere politică eficace pentru a se ține evidența progreselor înregistrate, precum și de a se intensifica lucrările miniștrilor apărării în cadrul Consiliului cu privire la pregătirea pentru apărare a Europei. Aceste lucrări se vor baza pe un raport annual privind pregătirea pentru apărare, care urmează să fie pregătit de AEA, cu sprijinul Comisiei și al Înaltului Reprezentant, și să fie prezentat Consiliului European. Raportul va evalua progresele înregistrate în direcția eliminării deficitelor de capabilitate existente, pe baza procesului anual coordonat de revizuire privind apărarea (CARD).
22. Consiliul European invită Consiliul să consolideze Agenția Europeană de Apărare, astfel încât aceasta să își poată juca pe deplin rolul în domeniul dezvoltării, al cercetării și al achiziționării în materie de capabilități de apărare și îl invită de asemenea să raporteze cu privire la măsurile necesare până la sfârșitul lui 2025.
23. Amintind angajamentul de a crește substanțial cheltuielile pentru apărarea și securitatea Europei, Consiliul European a examinat lucrările privind opțiunile relevante de finanțare și cooperarea pentru a se investi mai eficient în domeniul apărării. Acesta salută progresele înregistrate începând din martie 2025 în ceea ce privește activarea clauzelor derogatorii naționale, evaluarea la jumătatea perioadei a politicii de coeziune a UE și instrumentele SAFE și EDIP.
24. Consiliul European ia act de progresele înregistrate în ceea ce privește pachetul omnibus privind pregătirea pentru apărare, salută progresele obținute cu privire la propunerea privind stimularea investițiilor în domeniul apărării în bugetul UE și așteaptă cu interes un acord rapid până la sfârșitul lui 2025. Acesta invită Comisia să prezinte cât mai curând posibil noi propuneri de simplificare.
25. Consiliul European salută de asemenea eforturile depuse de Banca Europeană de Investiții (BEI) pentru a intensifica, a simplifica și a accelera sprijinul pe care îl acordă capabilităților europene de securitate și apărare. Acesta încurajează Grupul BEI să exploreze în continuare modalități de finanțare a industriilor și a întreprinderilor și de a ajuta start-upurile să se extindă în cadrul sectorului securității și apărării în Europa.
26. Consiliul European subliniază importanța tehnologiilor inovatoare și a soluțiilor disruptive și invită Comisia să prezinte o foaie de parcurs pentru transformarea industriei de apărare.
27. Consiliul European își reiterează invitația adresată Comisiei și Înaltului Reprezentant de a prezenta noi propuneri de consolidare a mobilității militare în întreaga Uniune.
28. Consiliul European reamintește importanța colaborării cu parteneri cu aceeași viziune, care împărtășesc obiectivele UE din domeniul politicii externe și de securitate.
29. Consiliul European amintește că o Uniune Europeană mai puternică și mai capabilă în domeniul securității și apărării va contribui în mod pozitiv la securitatea mondială și transatlantică și este complementară NATO, care rămâne, pentru acele state care sunt membre ale NATO, fundamentul apărării lor colective.
30. Prin cele de mai sus nu se aduce atingere caracterului specific al politicii de securitate și apărare a anumitor state membre și se ține seama de interesele de securitate și apărare ale tuturor statelor membre, în conformitate cu tratatele.
31. Consiliul European va continua să ofere orientări strategice și să evalueze progresele înregistrate în ceea ce privește punerea în aplicare a obiectivului pregătirii pentru apărare.
IV. COMPETITIVITATE ȘI DUBLA TRANZIȚIE
32. Consiliul European a purtat o discuție aprofundată cu privire la modalități de a consolida și mai mult competitivitatea UE, pe baza concluziilor sale din martie și din iunie 2025 și axându-se pe simplificare, pe o tranziție verde competitivă și pe o tranziție digitală suverană. Acesta solicită o schimbare radicală în acțiunea UE și va monitoriza toate componentele agendei privind competitivitatea și piața unică, deoarece acest lucru este esențial pentru susținerea prosperității și a modelului social al Europei. Consiliul European invită Comisia și colegiuitorii să avanseze în mod ambițios pe calea punerii în aplicare a Strategiei privind piața unică până în 2028, inclusiv în lumina viitoarei foi de parcurs a Comisiei.
Simplificare
33. Consiliul European reafirmă necesitatea urgentă de a se avansa, la toate nivelurile – la nivelul UE și la cel național și regional – și în toate domeniile, în privința unei agende ambițioase și orientate orizontal în materie de simplificare și pentru o mai bună reglementare cu scopul de a se asigura competitivitatea Europei, fără a se submina previzibilitatea, obiectivele de politică, standardele înalte și integritatea pieței unice. În special, acesta reamintește angajamentul de a se reduce drastic, de urgență, sarcinile administrative, de reglementare și de raportare pentru întreprinderi, inclusiv pentru IMM-uri, și pentru administrațiile publice.
34. Salutând progresele înregistrate până în prezent, Consiliul European îndeamnă Comisia și colegiuitorii să își accelereze lucrările, ca o chestiune de maximă prioritate, cu privire la toate dosarele care implică o dimensiune de simplificare sau de competitivitate. În special, Consiliul European salută lucrările desfășurate referitor la pachetele omnibus de simplificare privind investițiile, la mecanismul de ajustare a carbonului la frontieră (CBAM), precum și la măsurile aferente mecanismului suspensiv referitoare la raportarea privind durabilitatea, diligența necesară pentru baterii și substanțele chimice. Acesta îndeamnă colegiuitorii să încheie rapid lucrările cu privire la propunerile de pachete omnibus de simplificare privind raportarea și diligența necesară în materie de durabilitate, agricultura, întreprinderile mici cu capitalizare medie și digitalizarea, pregătirea pentru apărare și produsele chimice. Pachetul referitor la raportarea privind durabilitatea ar trebui adoptat până la sfârșitul anului, iar celelalte ar trebui adoptate cât mai curând posibil la începutul lui 2026. De asemenea, Consiliul European invită Comisia ca, în concordanță cu competențele respective în temeiul tratatelor, să propună fără întârziere un al 28-lea regim juridic opțional al societăților comerciale care să permită întreprinderilor inovatoare să își extindă activitatea.
35. Consiliul European invită Comisia să prezinte rapid noi pachete ambițioase de simplificare privind, printre altele, industria autovehiculelor, mobilitatea militară, sectorul digital, serviciile financiare, transporturile, mediul, energia și siguranța alimentară, precum și o revizuire a Regulamentului REACH menită să stimuleze competitivitatea sectorului chimic. Acesta amintește, de asemenea, importanța unui sector farmaceutic puternic în Europa.
36. Consiliul European reiterează, de asemenea, necesitatea de a se evita reglementarea excesivă și introducerea de noi sarcini administrative, în special pentru IMM-uri, pe tot parcursul proceselor legislative și de punere în aplicare la toate nivelurile și solicită o autolimitare legislativă și în materie de reglementare, în concordanță cu abordarea de tip „simplitate din momentul conceperii”.
37. Consiliul European solicită Comisiei să își intensifice eforturile în sensul efectuării de teste de rezistență asupra acquis-ului UE. În acest context, Consiliul European invită Comisia:
a) să identifice potențialul suplimentar al sporirii simplificării și al consolidării competitivității, inclusiv în contextul raportului de evaluare a situației generale a sistemului bancar din cadrul pieței unice, preconizat pentru 2026;
b) să studieze posibilitatea prezentării de noi propuneri de raționalizare și accelerare a procedurilor de planificare și de autorizare în statele membre;
c) să intensifice eforturile de simplificare în ceea ce privește actele delegate și actele de punere în aplicare;
d) să ia în considerare retragerea propunerilor, după caz.
38. Consiliul European invită Consiliul (Afaceri Generale) să evalueze programul de lucru legislativ al Comisiei din perspectiva acestor obiective.
O tranziție verde competitivă
39. Amenințarea existențială reprezentată de schimbările climatice stă la baza angajamentului Uniunii față de Acordul de la Paris și stimulează hotărârea Uniunii de a valorifica întregul potențial al reînnoirii industriale și al transformării economiilor sale necesare pentru a crea tehnologiile curate, piețele, industriile și locurile de muncă de înaltă calitate ale viitorului. Sporirea competitivității Uniunii, consolidarea rezilienței acesteia și promovarea tranziției verzi sunt obiective care se consolidează reciproc și care trebuie urmărite împreună.
40. Pentru ca o transformare atât de fundamentală să aibă succes, ea trebuie să fie echitabilă și justă, pragmatică, eficientă din punctul de vedere al costurilor și echilibrată din punct de vedere social, ținând seama de diferitele circumstanțe naționale și oferind soluții la prețuri abordabile în întreaga economie și pentru cetățeni pe tot cuprinsul Uniunii, astfel încât să asigure competitivitatea și prosperitatea Europei pentru generațiile prezente și viitoare.
41. Consiliul European solicită intensificarea urgentă a eforturilor de asigurare a aprovizionării cu energie curată și la prețuri accesibile și de construire a unei veritabile uniuni energetice înainte de 2030, inclusiv prin mobilizarea noului grup operativ pentru uniunea energetică. Acest lucru va necesita un proces ambițios de electrificare care să utilizeze toate soluțiile „zero net” și cu emisii scăzute de carbon, precum și investiții în rețele, stocare și interconexiuni la nivel național și la nivelul UE. Având în vedere impactul negativ al prețurilor ridicate la energie asupra competitivității la nivel mondial a industriilor europene, asupra autonomiei strategice a Uniunii și asupra gospodăriilor europene, Consiliul European invită Comisia să accelereze lucrările menite să reducă prețurile la energie și să sprijine producția durabilă de energie în Uniune. În acest context, Consiliul European salută intenția Comisiei de a prezenta propuneri relevante cât mai curând posibil.
42. Consiliul European amintește necesitatea urgentă de a se intensifica eforturile collective pentru asigurarea reînnoirii, modernizării și decarbonizării industriale a Europei într-un mod neutru din punct de vedere tehnologic. În acest context, subliniază că ar trebui să se acorde o atenție deosebită industriilor tradiționale, în special celei a autovehiculelor, a transportului maritim și a aviației, precum și industriilor mari consumatoare de energie, cum ar fi industriile siderurgică, metalurgică și chimică, industria cimentului, industria sticlei și ceramicii, precum și industria celulozei și hârtiei, astfel încât acestea să rămână reziliente și competitive pe o piață mondială și într-un mediu geopolitic dificil. În acest sens, Consiliul European salută recenta propunere a Comisiei de a proteja sectorul siderurgic european împotriva efectelor inechitabile ale supracapacității mondiale. Acesta salută intenția Comisiei de a progresa în ceea ce privește reexaminarea prevăzută în cadrul Regulamentului privind standardele de performanță privind emisiile de CO2 pentru autoturisme și camionete și solicită prezentarea rapidă a acestei propuneri, ținându-se cont de neutralitatea tehnologică și de conținutul european. Consiliul European așteaptă cu interes propunerea Comisiei privind accelerarea decarbonizării industriale, care va contribui la stimularea cererii de produse „fabricate în Europa” („made in Europe”). De asemenea, sunt necesare eforturi suplimentare pentru a se consolida inovarea și avantajul competitiv al Uniunii în domeniul tehnologiilor curate și digitale, precum și inovarea de vârf.
43. Pentru a descuraja și a combate practicile comerciale neloiale, Consiliul European invită Comisia să utilizeze în mod eficace toate instrumentele economice ale UE.
44. În acest context, Consiliul European a purtat o discuție strategică cu privire la modalități de sprijinire a realizării obiectivului climatic intermediar al UE pentru 2040.
45. În acest sens, Consiliul European subliniază importanța luării în considerare a următoarelor elemente:
a) contribuția realistă a eliminărilor de dioxid de carbon la efortul mondial de reducere a emisiilor, ținând seama, în același timp, de incertitudinile legate de absorbțiile naturale și asigurându-se că eventualele deficite nu vor fi în detrimentul altor sectoare economice;
b) importanța contribuirii la efortul mondial de reducere a emisiilor într-un mod care să fie atât ambițios, cât și eficient din punctul de vedere al costurilor, în special prin definirea unui nivel adecvat de credite internaționale de înaltă calitate;
c) necesitatea unei clauze de revizuire, având în vedere cele mai recente dovezi științifice, progresele tehnologice și provocările în schimbare cu care se confruntă competitivitatea la nivel mondial a UE, precum și oportunitățile pentru aceasta.
46. Consiliul European solicită Comisiei să dezvolte în continuare condițiile favorabile necesare pentru a sprijini industria și cetățenii europeni în ceea ce privește realizarea obiectivului intermediar pentru 2040 și, în acest context, salută recenta scrisoare a președintei Comisiei privind clima și competitivitatea. Acesta se așteaptă ca Comisia și colegiuitorii să continue cu promptitudine lucrările.
47. Consiliul European ia act de intenția Comisiei de a propune măsuri vizând facilitarea intrării în vigoare a ETS2 și invită Comisia să prezinte o revizuire a cadrului de punere în aplicare a ETS2, inclusiv a tuturor aspectelor relevante.
O tranziție digitală suverană
48. În contextul mutațiilor geopolitice, al schimbărilor tehnologice rapide și al concurenței din ce în ce mai mari la nivel mondial pentru inovare, talente și investiții, este esențial să se avanseze în ceea ce privește transformarea digitală a Europei, să se consolideze suveranitatea acesteia și să se întărească propriul ecosistem digital deschis. Acest lucru necesită consolidarea parteneriatelor internaționale și colaborarea strânsă cu țările partenere de încredere și cu organizațiile internaționale în ceea ce privește inovarea și guvernanța digitală.
49. În acest sens, Consiliul European subliniază că valorile și interesele Uniunii, precum și autonomia sa în materie de reglementare stau la baza acțiunii UE, inclusiv în sfera digitală. Aceasta înseamnă că UE va continua să promoveze soluții tehnologice centrate pe factorul uman, care să protejeze persoanele și datele acestora și să garanteze responsabilitatea digitală, transparența și reziliența societății. Consiliul European subliniază importanța protejării minorilor, inclusiv prin stabilirea unei vârste a majoratului în sfera digitală pentru accesarea platformelor de comunicare socială, cu respectarea competențelor naționale.
50. În plus, infrastructura digitală a Uniunii și baza sa tehnologică trebuie protejate, inclusive prin abordarea riscurilor care decurg din amenințările hibride, a provocărilor în materie de securitate cibernetică și a dependențelor strategice. Pentru evitarea dependenței excesive de furnizori externi, Consiliul European subliniază, de asemenea, importanța dezvoltării capacităților tehnologice europene și a diversificării surselor UE de materii prime critice.
51. În acest scop și pentru a consolida competitivitatea Europei, Uniunea trebuie să ofere un mediu favorabil sporirii inovării în sectorul privat, tehnologiilor de frontieră, apariției start-upurilor și extinderii soluțiilor tehnologice europene. Fragmentarea pieței, lacunele în materie de infrastructură și prețurile ridicate la energie continuă să afecteze potențialul de creștere al acestei transformări tehnologice și trebuie, de asemenea, abordate. Consiliul European subliniază că sunt necesare eforturi deosebite pentru a determina realizarea de progrese în implementarea infrastructurii de conectivitate, pentru a aprofunda piața unică a comunicațiilor electronice, precum și pentru a promova dezvoltarea și implementarea unor sisteme, rețele și tehnologii digitale durabile. De asemenea, solicită digitalizarea pieței unice și sprijinirea adoptării tehnologiilor digitale și a datelor interoperabile la nivelul întregii economii europene.
52. Consiliul European ia act de inițiativele recente ale Comisiei privind IA și tehnologia cuantică. Acesta invită Comisia să își mențină nivelul de ambiție cu privire la transformarea digitală suverană a Europei în viitoarele sale propuneri, inclusiv în ceea ce privește dezvoltarea tehnologiilor de tip cloud și a IA în UE.
V. LOCUINȚE
53. Din perspectiva provocărilor în materie de locuințe cu care se confruntă mulți cetățeni din Uniunea Europeană, inclusiv accesul la locuințe la prețuri abordabile, Consiliul European a discutat diferitele dimensiuni ale acestei chestiuni presante.
54. Consiliul European invită Comisia să prezinte rapid un plan ambițios și cuprinzător pentru locuințe la prețuri accesibile, al cărui scop ar trebui să fie sprijinirea și completarea eforturilor statelor membre, inclusiv în contextul agendei de simplificare, ținând seama în mod corespunzător de principiul subsidiarității și de competențele naționale.
VI. MIGRAȚIE
55. Consiliul European a trecut în revistă progresele înregistrate în ceea ce privește punerea în aplicare a concluziilor sale precedente privind migrația, inclusiv prin prisma recentei scrisori din partea președintei Comisiei. Acesta solicită intensificarea lucrărilor cu privire la toate direcțiile de acțiune identificate în iunie 2025 și invită colegiuitorii să continue cu prioritate lucrările cu privire la propunerile legislative relevante.
VII. REPUBLICA MOLDOVA
56. Consiliul European felicită autoritățile din Republica Moldova pentru angajamentul lor ferm și pentru măsurile eficace în materie de protejare a integrității procesului electoral recent și de asigurare a unor alegeri libere și echitabile, în pofida activităților hibride susținute desfășurate de Rusia în scopul subminării instituțiilor democratice ale acestei țări. Uniunea Europeană va continua să colaboreze îndeaproape cu Republica Moldova pentru a consolida reziliența și stabilitatea acestei țări și va încerca să desprindă învățăminte din experiența acesteia.
57. Consiliul European reafirmă sprijinul ferm al UE pentru Republica Moldova în cadrul procesului său de aderare și salută progresele semnificative înregistrate până în prezent. Consiliul European încurajează Republica Moldova, Consiliul și Comisia să continue lucrările cu privire la procesul de aderare, în concordanță cu abordarea bazată pe merit. Grupul tematic al elementelor fundamentale va fi deschis primul și închis ultimul, grupurile tematice fiind deschise atunci când sunt îndeplinite condițiile, în conformitate cu metodologia de extindere. Consiliul European ia act de evaluarea Comisiei potrivit căreia grupurile tematice privind elementele fundamentale, piața internă și relațiile externe sunt gata să fie deschise.

