Prime evaluări postelectorale – Republica Moldova

Autor: Dorin Popescu

 

Rezultatul scrutinului parlamentar de ieri oferă o excelentă oportunitate de construcție europeană pentru ciclul electoral 2024/2025-2029. Cele trei victorii electorale remarcabile pro-europene din 2024-2025 (alegerile prezidențiale, referendumul pentru Europa și alegerile parlamentare) oferă combustie (dar și liniște și timp) parcursului european al Republicii Moldova.

Votul de ieri oferă, de asemenea, legitimitate în plan extern și intern. În plan intern, inhibă tentativele Rusiei de destabilizare a situației politice interne și mobilizează cetățenii R. Moldova pentru proiectul strategic al aderării la UE, În plan extern, legimitează, credibilizează și consolidează aspirația europeană a R. Moldova, oferind instrumentele necesare pentru un proces de aderare ireversibil.

Uniunea Europeană trebuie să răspundă acestor mesaje puternice ce vin din Chișinău, simbolic și pragmatic. Să faciliteze elaborarea unei foi de parcurs a aderării Republicii Moldova care să țină cont și de voința colectivă, confirmată și repetată în mod convingător, a Republicii Moldova, atât a conducerii politice, cât și a populației, de aderare la UE. Orice ezitare/amânare a Uniunii ar putea costa scump și ar readuce Republica Moldova pe linia de îngheț a Georgiei. Evident, foaia de parcurs va ține cont și de progresele de etapă ale aderării, ce vor fi realizate de R. Moldova, precum și de rezultatele efective ale negocierii aderării. Sperăm că până la finele anului în curs se vor deschide negocierile de aderare pentru primul cluster. Nu se pot exclude viitoare decuplări de Ucraina ale procesului de aderare la UE a Republicii Moldova.

Vor urma momente dificile, dar responsabile, de îndeplinire a angajamentelor asumate de R. Moldova în fața partenerilor europeni. Reformele trebuie continuate cu responsabilitate, luciditate și creativitate. Voință politică suficientă există; există, la nivelul Administrației Prezidențiale și al actualului guvern, și voință politică și resurse și instrumente.

Victoria europeană de ieri a Republicii Moldova este și una românească. Foarte mulți români de calitate au depus eforturi mari, în ultimii ani, eforturi simbolice, pragmatice, de consiliere, de sprijin, de implicare activă, de solidaritate etică, din dragoste pentru românii de peste Prut și din grijă pentru proiectul european al Republicii Moldova. Statul român a rămas într-o asertivitate modestă față de Republica Moldova, din care trebuie să iasă urgent.

Partida rusă nu va părăsi Republica Moldova, va rămâne acolo, dincolo de Prut. Va rămâne și va genera periodic scandaluri, tensiuni, conflicte. Interesele Federației Ruse de a vasaliza Republica Moldova vor rămâne și ele intacte. În perioada următoare, se vor încerca noi tensiuni interne, care, însă, vor primi răspunsul adecvat de la autoritățile R. Moldova.

Este exemplar răspunsul de până acum al autorităților R. Moldova la acțiunile hibride ale F. Ruse. Autoritățile competente din România au multe de învățat din soliditatea acestui tip de răspuns.

În noul Parlament al R. Moldova, activitatea politică a partidului “Democrația Acasă”, partid declarat unionist, va fi responsabilă pentru evoluțiile pe termen scurt și mediu ale ideii unioniste în Republica Moldova. Este foarte mare riscul continuării discreditării ideii unioniste, de această dată de la tribuna Parlamentului, de către forțe politice parlamentare radicale sau pro-ruse. O acțiune politică antieuropeană, radicală, subversivă, pro-rusă a unei forțe politice declarat unioniste în Parlamentul Republicii Moldova va discredita substanțial ideea unionistă în ansamblul ei, pe termen mediu și lung (aspirație mai veche și permanentă a Moscovei).

Președinta Maia Sandu și premierul Dorin Recean merită felicitări substanțiale. Ei sunt artizanii acestei victorii politice de excepție. Activitatea PAS în plan intern a creat uneori spațiu pentru nemulțumiri și frustrări; este recomandabil ca acest spațiu să se reducă în noul ciclu electoral, întrucât furtunile se pot reactiva oricând.

În perioada următoare, se vor deschide oportunități reale, noi, pentru un dialog cinstit între forțele politice și civice pro-europene din jurul PAS și celelalte forțe pro-europene și pro-românești/unioniste din Republica Moldova. Menținerea unor clivaje interne între aceste forțe ar facilita dezvoltarea intereselor rusești în Republica Moldova.

Este greu de zis, în momentul de față, dacă a fost atins punctul de ireversibilitate al opțiunii europene și al parcursului european al Republicii Moldova. Interesul sporit al F. Ruse față de degradarea situației de securitate în regiunea extinsă a Mării Negre și pe teritoriul fostului spațiu sovietic, ne obligă să fim prudenți și realiști. Marile bătălii nu s-au sfârșit. Șampania acestei victorii trebuie să se bea repede; avem treabă.

România trebuie să devină mult mai asertivă în raport cu Republica Moldova, iar angajamentul de sprijin și sprijinul efectiv în privința integrării europene, precum și al dezvoltării sistemice a relațiilor bilaterale, trebuie să sporească pantagruelic.

La nivelul Administrației Prezidențiale și al guvernului României, este nevoie de măsuri și inițiative care să sporească asertivitatea și sprijinul României. A devenit toxică amânarea sine die a numirii unui consilier prezidențial pentru politică externă. Sunt nume de greutate în spațiul public românesc, care și-au probat suficient capacitățile de a răspunde în termeni excepționali responsabilităților cerute de această poziție, Odată cu numirea acestuia, propun/recomand numirea unui consilier de stat pentru Republica Moldova în cadrul Administrației Prezidențiale, în subordonarea viitorului consilier pentru politică externă. Și la nivelul Cancelariei premierului României este spațiu și este nevoie de crearea unei structuri dedicate relațiilor cu Republica Moldova.

Poate este timpul să ne gândim la crearea unui culoar favorabil pentru viitoare cariere politice, în România, ale unor lideri adevărați precum Maia Sandu. Sigur este timpul favorabil al continuării numirii, în diferite instituții din R. Moldova, a unor personalități care au probat, în România, competențe profesionale remarcabile ce pot ajuta, în actuala etapă, parcursul european al Republicii Moldova.

Timpul nu are răbdare cu noi. O construcție europeană solidă, pe termen lung și ireversibilă, se construiește cu decizii clare, asumate, cu eroi și modele politice. Chișinăul ne oferă, în prezent, astfel de modele. Bucureștiul pare că nu mai produce modele; noi nu mai producem, la București, modele publice, modele politice. Și aici este o lecție care trebuie învățată – clasa noastră politică trebuie să regândească viitorul României într-o proiecție bine articulată, coerentă, vizionară, cinstită și respnsabilă. Învățând și din lecțiile/victoriile electorale și politice ale Republicii Moldova.